Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://ea.donntu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18856
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Е. И. ВОВК | - |
dc.contributor.author | Вовк О. І. | - |
dc.contributor.author | Vovk O. | - |
dc.date.accessioned | 2013-04-18T12:19:54Z | - |
dc.date.available | 2013-04-18T12:19:54Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.identifier.citation | Наукові праці Донецького національного технічного університету. | en_US |
dc.identifier.uri | http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/18856 | - |
dc.description | This article deals with the problem of students-philologists’ worldview formation which reflects the cognitive level of linguistic personality. The key idea is that the processes of foreign language learning and worldview development are interrelated. A particular concern of the article is an individual’s cognitive activity which is looked upon as a triad consisting of three overlapping stages: acquisition, incorporation and operation of information. In the focus of attention is a model of acculturation which embraces two manifestations of human cultural interaction: the ethnocentric that is based on recognition of priority of one’s own culture, and the ethnorelative which is based on recognition of equality of native and alien cultures. | en_US |
dc.description.abstract | В статье рассматривается проблема формирования картины мира студентов- филологов, что отражает когнитивный уровень языковой личности. Акцентируется мысль, что процессы овладения иностранным языком и формирования картины мира являются взаимосвязанными. Формирование картины мира рассматривается как когнитивная активность индивида, состоящая из трёх этапов: овладения, инкорпорации и оперирования информацией. Вводится модель аккультурации, которая учитывает два проявления культурного взаимодействия: этноцентрическое, предполагающее признание приоритета собственной культуры и отрицание чужой, и этнорелятивистское, предполагающее признание равноправия своей и чужой культур. | en_US |
dc.description.sponsorship | Учебно-научный институт иностранных языков, национальный университет имени Богдана Хмельницкого, г. Черкассы | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | ДонНТУ | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Педагогіка, психологія і соціологія;Випуск 10 (193) – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2011. — 252 с | - |
dc.subject | картина мира | en_US |
dc.subject | картина світу | en_US |
dc.subject | worldview | en_US |
dc.subject | языковая картина мира | - |
dc.subject | чужая культура | - |
dc.subject | когнитивная активность | - |
dc.subject | модель аккультурации | - |
dc.subject | мовна картина світу | - |
dc.subject | чужа культура | - |
dc.subject | когнітивна активність | - |
dc.subject | модель аккультурації | - |
dc.subject | language representation of the world | - |
dc.subject | alien culture | - |
dc.subject | cognitive activity | - |
dc.subject | model of acculturation | - |
dc.title | ЯЗЫКОВАЯ ЛИЧНОСТЬ СТУДЕНТОВ-ФИЛОЛОГОВ: ФОРМИРОВАНИЕ КАРТИНЫ МИРА | en_US |
dc.title.alternative | Мовна особистість студентів-філологів: формування картини світу | en_US |
dc.title.alternative | Linguistic personality of students-philologists: worldview development | en_US |
Розташовується у зібраннях: | Випуск 10 (193) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
vovk.pdf | 264,63 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.