Please use this identifier to cite or link to this item: https://ea.donntu.edu.ua/jspui/handle/123456789/23431
Title: ЕКПЕРИМЕНТАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ДИНАМІЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ЛІНІИНОГО ДВИГУНА 3 ПОСТІИНИМИ МАГНІТАМИ
Other Titles: Линейный двигатель с постоянными магнитами как объект системы управления
Permanent Magnets Linear Motor as the Controlled Object
Authors: МОРОЗ, В.І.
МОРОЗ, В.И.
MOROZ, V.
БОЛКОТ, П.А.
BOLKOT, P.
СНІТКОВ, К.І.
СНИТКОВ, К.И.
SNITKOV, K.
ХАРЧИШИН, Б.М.
KHARCHYSHYN, B.
Keywords: ідентифікація об 'єктів керування
вихрові струми
лінійний двигун з постійними магнітами
магнітний демпфер
система керування
структурна модель
идентификация объектов управления
вихревые токи
линейный двигатель с постоянными магнитами
система управления
структурная модель
магнитный демпфер
eddy currents
controlled object identification
control system
permanent magnets linear motor
magnetic damper
structure model
Issue Date: 2013
Publisher: ДонНТУ
Citation: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія "Електротехніка і енергетика". № 2 (15), 2013 р., 338 с.
Series/Report no.: Электротехника и энергетика;
Abstract: Розглянуто будову та виконано дослідження динамічних характеристик лінійного двигуна з постійними магнітами, який використовується як привідний у тренажері. На основі проведених експериментів створено структурну модель лінійного двигуна з врахуванням наявності магнітного демпфера та ефектів від нього. Отримана структурна модель проаналізована в середовищі МАTLAВ-Simulinc.
Description: The linear motors are no so popular in electric drive systems and their mathematical and the computer models are not very popular also. To improve the model of the designed permanent magnets linear motor the some experiments was made for model structure and parameters identification. The improved model will can be using for design of the digital control systems. The main goals of the proposed model problems are: - aluminum damping ring using eddy currents for smoothing movements of motor's rotor; - consideration of the damping factor by the massive stator eddy currents that influence to the stator winding; - skin-effect of the massive stator and massive damping rings. The first iteration of the proposed computer model of the designed linear motor with the permanent magnets based on the ignoring of the skin-effect, separation of the damping impact of stator massive and damping rings eddy currents. Those simplifications provide the proposed mathematical and structure model of the designed linear motor. The eddy current impact was accounted by the using two separated simple first-order blocks in the feedbacks of the stator winding part and mechanical part of the structured model. Such simplifications provided some good results for stator winding currents in the first iteration of the linear motor model. The next steps of the investigations will be improvement of the proposed computer model by using skin-effect factor for massive stator and damping rings, improvement linear motor parameter identification for increase model accuracy.
URI: http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/23431
Appears in Collections:2013_Випуск № 2 (15)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
182_2.pdf488,26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.