Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://ea.donntu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18611
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorОДИНЦОВА, Я. В.-
dc.contributor.authorОдинцова, Я. В.-
dc.contributor.authorOdintsova, Ya.-
dc.date.accessioned2013-04-15T22:21:40Z-
dc.date.available2013-04-15T22:21:40Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationНаукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2 (12) 2012 – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2012. — 222 сen_US
dc.identifier.otherУДК 378.1.14-
dc.identifier.urihttp://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/18611-
dc.descriptionIndependence is a mandatory attribute of adulthood. Opposed to independence is lack of independence, and even impotence. As for obedience, the common thesis that "an obedient child is not independent" is not quite true. Summarizing the data of psychological and educational research problems of cognitive independence and considering characteristics of children's intellectual development, we see that the cognitive independence is a personal quality that meets the natural desire to determine their own ‘I’, be independent in the perception and understanding of what surrounds it, have their point of view, set goals and acquire new knowledge, critical and self-critical attitude to the results of actions; be able to find rational ways and means of understanding reality. The concept has a component structure: emotional motivational component – creation of a positive mood, meaningful effective component – the acquisition of knowledge, skills; moral volitional component aims to develop the qualities of people who are directly related to the manifestation of cognitive independence, focus, persistence, initiative, etc. These qualities can be attributed to the indicators or criteria of formation of cognitive autonomy of a person. Component structure of cognitive independence indicates that all components are interconnected at the appropriate place in the process of formation of this quality. Taking into account the significance and importance of cognitive independence in the structure of the personality and the data of psychological and educational research about some of the conditions of formation, we can conclude that the cognitive independence does not happen by itself, for its formation different tools that are important for the mental development of students are useden_US
dc.description.abstractОбобщая данные психолого-педагогических исследований проблемы познавательной самостоятельности и учитывая особенности умственного развития детей, утверждаем, что познавательная самостоятельность – это личное качество, которое отвечает естественному желанию определить свое – Я, быть независимым в восприятии и понимании что окружает, иметь свою точку зрения; самостоятельно ставить цель и приобретать новые знания, критически и самокритично относиться к результатам деятельности; уметь находить рациональные пути и средства познания действительностиen_US
dc.publisherДонНТУen_US
dc.subjectindependenceen_US
dc.subjectlack of independenceen_US
dc.subjectopportunityen_US
dc.subjectachievementen_US
dc.subjectfreedomen_US
dc.subjectmotivesen_US
dc.subjectсамостійністьen_US
dc.subjectнесамостійністьen_US
dc.subjectможливістьen_US
dc.subjectдосягненняen_US
dc.subjectсвободаen_US
dc.subjectмотивиen_US
dc.subjectсамостоятельностьen_US
dc.subjectнесамостоятельностьen_US
dc.subjectвозможностьen_US
dc.subjectдостижениеen_US
dc.subjectсвободаen_US
dc.subjectмотивыen_US
dc.titleФОРМИРОВАНИЕ САМОСТОЯТЕЛЬНОСТИ ШКОЛЬНИКОВ: ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ АСПЕКТen_US
dc.title.alternativeФормування самостійності школярів: теоретичний аспектen_US
dc.title.alternativeFormation of Independent School: Theoretical Aspecten_US
dc.typeArticleen_US
Розташовується у зібраннях:Випуск 2(12) 2012

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
odints.pdf235,08 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.