Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://ea.donntu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13640
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorСысоев, С.А.-
dc.contributor.authorСисоєв, С.А.-
dc.contributor.authorSysoev, S.A.-
dc.date.accessioned2012-05-22T22:49:10Z-
dc.date.available2012-05-22T22:49:10Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.citationНаукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. Випуск 37-1. – Донецьк, ДонНТУ, 2009. – 239 с.en_US
dc.identifier.urihttp://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/13640-
dc.descriptionThe paper studies educational strategies of parents that are connected with investments of financial, human and social capital into higher education of their children. The calculations revealed that investments into higher education become ineffective due to the lack of the government presence in social sphere. Educational fees’ increase and low salary result in poor return on investments both in short and long term for such socially significant professions as a doctor and teacher as compared to alternative investment of financial resources. In other words, due to decrease of government expenditures on education, parents and their children who managed to mobilize all the available family resources with the help of social capital still cannot gain positive return on their investments in future.All the mentioned above is the evidence to the fact that the government and business in reality pay lip service to the transition to innovative development. If there was a real necessity in innovations, work of the researchers and scientists would be duly remunerated and there would be a waiting list of applicants to pursue post graduate education and candidates to work at the research institutions.en_US
dc.description.abstractИсследуются образовательные стратегии родителей, связанные с инвестициями финансового, человеческого и социального капитала в высшее образование своих детей. Проведенные расчеты показали, что инвестиции в высшее образование из-за «ухода» государства из социальной сферы становятся неэффективными. Из-за роста стоимости обучения и низкой оп-латы труда инвестиции в получение образования по таким социально значимым профессиям, как врач и педагог, по сравнению с альтернативными вложениями финансовых ресурсов, не окупаются ни в краткосрочном, ни долгосрочном периоде. Другими словами, из-за снижения расходов государства на образование, родители и их дети, мобилизовав с помощью социального капитала все доступные ресурсы семьи, не могут получить положительный дисконтированный доход от инвестиций в будущем. Все это говорит о том, что государство и бизнес только декларируют переход на инновационное развитие. Если бы потребность в инновациях действительно существовала, труд ученых и специалистов оплачивался бы значительно выше, а в аспирантуру и научно-исследовательские институты стояли бы очереди желающих работать.en_US
dc.subjectчеловеческий капиталen_US
dc.subjectинституциональные парадоксыen_US
dc.subjectтрансформационная экономикаen_US
dc.subjectлюдський капіталen_US
dc.subjectінституційні парадоксиen_US
dc.subjectтрансформаційна економікаen_US
dc.subjecthuman capitalen_US
dc.subjecthigher educationen_US
dc.subjectreturn on investmenten_US
dc.subjectinnovationen_US
dc.subjecttransformational economyen_US
dc.subjectinstitutional paradoxen_US
dc.titleИнституциональные парадоксы инвестиций в человеческий капитал в условиях трансформационной экономикиen_US
dc.title.alternativeІнституційні парадокси інвестицій в людський капітал в умовах трансформаційної економікиen_US
dc.title.alternativeInstitutional Paradoxes of Investment in Human Capital in Transformational Economyen_US
dc.typeArticleen_US
Розташовується у зібраннях:Випуск 37-1

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Sysoev.pdf459,25 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.