Please use this identifier to cite or link to this item: https://ea.donntu.edu.ua/jspui/handle/123456789/26603
Title: Вертикальные колебания подвижного состава шахтной подвесной монорельсовой дороги
Other Titles: Вертикальні коливання рухомого складу шахтної монорейкової дороги
Vertical Oscillations of the Rolling Stock of Mine Suspended Monorail
Authors: В.О., Гутаревич
В.О., Гутаревич
V., Gutarevych
Keywords: математична модель
екіпаж
підвісна монорейка
вертикальне переміщення,
жорсткість
амплітуда коливань
mathematical model
vehicle
suspended monorail
vertical motion
stiffness
amplitude of oscillation
Issue Date: 2013
Publisher: ДонНТУ
Citation: Наукові праці ДонНТУ. Серія гірничо-електромеханічна. Випуск 2(26)"2013. - Донецьк, 2013. - 316 с. С.97-107
Abstract: Разработана математическая модель взаимодействия подвижного состава дороги с подвесным монорельсом переменной жесткости по его длине. На основании полученной модели определены амплитуды вертикальных колебаний, повороты тележек и кузова, которые возникают во время движения шахтной подвесной монорельсовой дороги. При этом изменение жесткости пути по длине пролета представлено в виде периодической функции, период повторения которой соответствует длине секции монорельса. Решение системы дифференциальных уравнений, описывающих разработанную математическую модель, получено с использованием классического метода Рунге-Кутты четвертого порядка. Найдено влияние изменения скорости движения подвесного экипажа, его массы и коэффициента демпфирования подвески монорельса на значения амплитуды колебаний тележек и кузова. Установлено, что подбирая жесткость подвески монорельса, возможно существенно снизить амплитуды вертикальных колебаний экипажа. Полученные результаты позволят обоснованно устанавливать параметры подвески монорельса и экипажа для усовершенствования существующих и проектирования новых шахтных подвесных монорельсовых дорог.
Description: We developed a mathematical model of the interaction of the rolling stock of the road with suspended monorail of variable stiffness along its length. On the basis of this model we determined the amplitudes of vertical oscillations, carriage and body turnings which occur during the movement of the mine monorail. With this the change in stiffness of the way along the length of the span is presented in the form of the periodic function, the repetition period of which corresponds to the length of the section of the monorail. The solution of the system of differential equations describing the developed mathematical model is obtained using the classical Runge-Kutta fourthorder method. We found the effect of the speed variation of the suspended vehicle, its mass and monorail damping coefficient of suspension monorail on the values of the amplitude of the carriage and body oscillations. Choosing the stiffness of the monorail suspension one may significantly reduce the amplitudes of the vertical oscillations of the vehicle. The obtained results will allow setting reasonable parameters of the monorail and vehicle suspension, to improve existing and design new suspended monorails.
URI: http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/26603
ISSN: 2073-7920
Appears in Collections:Випуск 2(26)"2013"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
97-107.pdf458,3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.