Please use this identifier to cite or link to this item: https://ea.donntu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18600
Title: СТРАТЕГІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ В ІСПАНІЇ
Other Titles: Стратегии педагогической поддержки одаренных детей в Испании
Strategies of Gifted Children Pedagogical Support in Spain
Authors: КОКОРІНА, Л. В.
Кокорина, Л. В.
Kokorina, L. V.
Keywords: giftedness
gifted education
education in Spain
education response
acceleration
grouping
educational enrichment
одаренность
образование одаренных
образование Испании
образовательный ответ
ускорение
группирование
образовательное обогащение
обдарованість
освіта обдарованих
освіта Іспанії
освітня відповідь
прискорення
угрупування
освітнє збагачення
Issue Date: 2012
Publisher: ДонНТУ
Citation: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2 (12) 2012 – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2012. — 222 с
Abstract: У поданій статті автор узагальнює провідні стратегії педагогічної підтримки обдарованих дітей в королівстві Іспанія. Автором висвітлено та усвідомлено практичний досвід освітньої відповіді дітям з високими здібностями в межах типового загальноосвітнього навчального закладу. На сучасному етапі іспанські освітяни використовують такі стратегії освітньої відповіді: прискорення, угрупування, освітнє збагачення та позашкільна підтримка
Description: The article generalizes the leading strategies of gifted children pedagogical support in Spain. The author considers the practical experience of educational response to high ability children at typical comprehensive educational establishments. Nowadays the Spanish educators use the following strategies of educational response: acceleration, grouping, educational enrichment and extracurricular support. Spanish scientists point out that acceleration can be of 2 types: unlimited and controlled. In Spain controlled acceleration holds the leading position. High ability pupils have the possibility to enroll the education period earlier than the age set by the actual law, but the acceleration cannot exceed 2 years during the whole period of education (1 year of primary education and 1 year of secondary education). However, gifted children are not allowed to enroll higher education earlier than it is set by education law. Another strategy developed by educational administration is grouping. Grouping is realized in two ways: general and partial. The leading tendency in Spanish education is educational integration, which presupposes the education without separating any kinds of pupils. That’s why Spanish educators put into action partial grouping which is realized by means of forming groups or classes of high ability pupils according to their interests and talents in the network of typical comprehensive schools. Educational enrichment is the most widespread means of education response to gifted children. It is widely used in the educational process of secondary schools. The enrichment is implemented in the way of widening the curriculum or individual adaptation of the curriculum according to the special needs of gifted children. Extracurricular support is realized by means of enrichment programs which are put into practice by non-government organizations or higher educational establishments
URI: http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/18600
Appears in Collections:Випуск 2(12) 2012

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kokorina.pdf307,55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.