Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://ea.donntu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18589
Назва: ДІЯЛЬНІСТЬ ВИКЛАДАЧА ПІД ЧАС УПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДИЧНОЇ СИСТЕМИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ
Інші назви: Деятельность преподавателя при формировании методической системы физического воспитания студентов
The Activity of a Teacher while Forming a Methodological System of Physical Training of Students
Автори: ГРИБАН, Г. П.
Грибан, Г. П.
Gryban, G.
Ключові слова: викладач
фізичне виховання
функції
компетентність
взаємовідносини
авторитет
преподаватель
физическое воспитание
функции
компетентность
взаимоотношения
авторитет
teacher
physical training
functions
competencies
authority
Дата публікації: 2012
Видавництво: ДонНТУ
Бібліографічний опис: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2 (12) 2012 – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2012. — 222 с
Короткий огляд (реферат): Визначено інтегративні характеристики особистісних і професійних якостей викладача фізичного виховання, які дозволяють йому реалізовувати загальнопедагогічні та специфічні функції. Розглянуто результати досліджень типів взаємовідносин студентів з викладачем, які переважно існують у навчальному процесі з фізичного виховання. Встановлено, що для досягнення мети і вирішення завдань ефективного функціонування методичної системи фізичного виховання викладач має володіти професійними функціональними компетентностями
Опис: The paper considers the intergrational characteristics of personal and professional qualities of a physical training teacher, which enable him/her to implement general pedagogical and specific functions. General pedagogical functions include: educational, developmental, cognitive, informational, designing, planning, organizational, value-orientied, control, communicative, research functions, and specific functions are: health-protective, preventive, life security ensuring, judge functions. All functions of a physical training teacher are closely interrelated and interdependent. We proved that in order to achieve the goal and objectives of physical training and to ensure the effective functioning of a method system in education, a physical training teacher must possess professional competence and skillfully implement a systematic approach to sports and recreational activities. The studies of the types of relationships of students with a teacher, which mainly exist in the learning process of physical education, established the following relationships: respect - 72.5%, familiarity - 13.6%, depression - 10.4%, the cases of flirting (3.0 %) and subservience - 0.5%. We found out that 59.6% of students prefer chummy relationship with the teacher, a smaller proportion of students (30.9%) prefers friendship, i.e. "equal relationship" and only 7,5% prefer official and 2.0% severe and inaccessible relationship. Performance impact on students in the classes is largely dependent on the authority of the teacher, his/her qualities, personal and business skills and competence. From the viewpoint of students the most important qualities are: kindness, attentiveness, professionalism, patience, justice, physical state, honesty, self-control, restraint, wit, etc. Most students enjoy the democratic type of educational process in physical training mentioned by 80.5% of men and 79.4% of women. In addition to the positive impact of a teacher there exists a negative impact on students. Among the students 8.5% of men and 5.5% of women reported that the physical training teacher instilled in them negative attitude towards physical education, systematically provoked fear of being punished and spawned distrust of himself
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/18589
Розташовується у зібраннях:Випуск 2(12) 2012

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
gryban.pdf253,98 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.