Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ea.donntu.edu.ua/jspui/handle/123456789/27200
Title: | Сутність професійної підготовки майбутніх вчителів початкових класів |
Other Titles: | Сущность профессиональной подготовки будущих учителей начальных классов The Essence of Future Primary School Teacher Vocational Training |
Authors: | Данильченко, С.В. Danylchenko, S. |
Keywords: | профессионально-педагогическая подготовка професійно-педагогічна підготовка pedagogical training vocational training подготовка будущих учителей профессиональная деятельность учитель начальных классов primary school teachers professional activity training of future teachers підготовка майбутніх вчителів професійна діяльність вчитель початкових класів |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | ДонНТУ |
Citation: | Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2(14) - Донецьк, ДонНТУ, 2013 |
Abstract: | Спираючись на аналіз сучасних досліджень і публікацій, автор визначає зміст готовності майбутніх вчителів до педагогічної діяльності і виокремлює критерії її оцінювання. Автор доводить визначальну роль особистісного, діяльнісного і компетентнісного підходів у підготовці майбутніх фахівців до неперервного професійного розвитку, в якому вирішальну роль відіграє розвинутий пізнавальний інтерес, на формування якого у молодших школярів впливатиме особистість вчителя. |
Description: | Based on the analysis of research and publications, the author defines the content of future teachers’ readiness for teaching activities and identifies criteria for its assessment. The author proves crucial role of personal, activity and competence approaches in future professionals training for uninterrupted professional development, where a crucial role is played by developed cognitive interest, the formation of which in primary school children is affected by the teacher’s individuality. Future teachers’ readiness for the formation of junior school pupils’ cognitive interest is understood as the formed condition of the specialists’ competence as for the primary school children’s cognitive interest formation which is characterized by the existence of cognitive, motivational-axiological and action components. There are four main areas of the future teachers training process organization in the educational establishment working system. They are: 1) future teachers’ personal formation should take place both in class and extracurricular work; 2) professional self-education is a necessary component of the teachers’ integral concept; 3) the formation of the comprehensively developed person through the activization in the different fields: social, political, scientific, artistic; 4) the implementation of the educational mass forms into the education establishment activity. The studying at the pedagogical higher education establishment should be guided not just by the studied subject but also by a student’s personality, needs and interests. It creates the atmosphere of co-working and specifies the necessity of the dialogue as the educational interaction dominant and stimulates the exchange of thoughts, impressions and experience. |
URI: | http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27200 |
Appears in Collections: | Випуск 2(14) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Danylchenko.pdf | 100,45 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.