Please use this identifier to cite or link to this item: http://ea.donntu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/27046
Title: Методичний підхід до формування компетентнісної моделі військових фахівців
Other Titles: Методический подход к формированию компетентностной модели военных специалистов
Methodological Approach to Forming a Competence Model of Military Experts
Authors: Стефаненко, П.В.
Stefanenko, P.
Keywords: компетентностная модель
военные специалисты
компетенция
компетентность
когнитивные компетенции
социальные компетенции
расстановка кадров
эффективность
компетентнісна модель
військові фахівці
компетенція
компетентність
когнітивні компетенції
соціальні компетенції
розстановка кадрів
ефективність
competence model
military specialists
expertise
competence
cognitive competence
social competence
staff appointment
efficiency
Issue Date: 2013
Publisher: ДонНТУ
Citation: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2(14) - Донецьк, ДонНТУ, 2013
Abstract: Проаналізовано поняття «компетенція» й «компетентність» та визначено їх сутність стосовно військових фахівців. Запропоновано методичний підхід до формування компетентнісної моделі військових фахівців, яка включає не тільки функціональні, а й когнітивні та соціальні компетенції, що дає можливість визначити індивідуальні «сильні» та «слабкі» сторони військовослужбовця та забезпечити, таким чином, ефективність розстановки кадрів.
Description: “Competence” concept has been analyzed and its essence referring to military specialists has been defined. The methodical approach to formation of military men competence model, which includes not only functional, but also cognitive and social competences that gives the chance to define the individual "strengths" and "weaknesses" of the military man and to provide, thus, efficiency of personnel placement, has been offered. The model of competencies multidimensional structure can provide a basis for methodical approach to forming competence models of military experts. The proposed methodological approach is based on the determination of priority between the universal high school career competency model and requirements of a military specialist competency model. Forming a personal competency map of military specialists as a result of professional training in high school has been suggested. The map provides reflection not only of knowledge, skills and experience in key, general competences, but also a thorough professional display of personality traits, cognitive and social skills.
URI: http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27046
Appears in Collections:Випуск 2(14)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Stefanenko.pdf424,89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.