Please use this identifier to cite or link to this item: https://ea.donntu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19171
Title: ФОРМУВАННЯ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТІВ-ФІЛОЛОГІВ
Other Titles: Формирование языковой личности студентов-филологов
Students-Philologists’ Linguistic Personality Development
Authors: ВОВК, О. І.
Вовк, Е. И.
Vovk, O.
Keywords: secondary linguistic personality
consciousness
cognitive personality
speech personality
communicative personality
вторичная языковая личность
сознание
когнитивная личность
речевая личность
коммуникативная личность
вторинна мовна особистість
свідомість
когнітивна особистість
мовленнєва особистість
комунікативна особистість
Issue Date: 2012
Publisher: ДонНТУ
Citation: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2 (12) 2012 – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2012. — 222 с
Abstract: У статті здійснюється спроба вивчення проблеми формування вторинної мовної особистості під час оволодіння іноземною мовою. Зокрема, розкривається суть мовної особистості, її структура, зміст і особливості функціонування в іншомовній комунікації
Description: The article deals with the problem of students-philologists’ secondary linguistic personality development in the process of foreign language acquisition. The attention is focused on modern approaches to the nature of linguistic personality, its structure, content and specificity of manifestation in communication. The author claims that through the language an individual becomes a part of social consciousness and only due to this fact his/her individual consciousness is developed. Since the language is a medium of collective consciousness it is possible to speak of a personality as such, which has a language capacity, is manifested in speech behavior, and is a part of social consciousness. The concept “linguistic personality” was introduced into scientific circulation by Yu. Karaulov. The scholar defines it as a combination of capacities and characteristics that stipulate a person’s texts production. The model proposed by Yu. Karaulov comprises semantic, cognitive and pragmatic levels. It is hypothesized that in different situational sets “linguistic personality” has different spheres of manifestation and thus may have several images, such as a speech personality, a communicative personality and a cognitive personality
URI: http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/19171
Appears in Collections:Випуск 2(12) 2012

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vovk.pdf270,94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.