Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://ea.donntu.edu.ua/jspui/handle/123456789/27091
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorДиховичний, О.О.-
dc.contributor.authorДудко, А.Ф.-
dc.contributor.authorДыховичный, А.А.-
dc.contributor.authorDykhovychnyi, O.-
dc.contributor.authorDudko, A.-
dc.date.accessioned2014-07-10T09:12:27Z-
dc.date.available2014-07-10T09:12:27Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationНаукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2(14) - Донецьк, ДонНТУ, 2013en_US
dc.identifier.otherУДК 378.14-
dc.identifier.urihttp://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27091-
dc.descriptionThe paper informs about creation and development of computer-based statistical analysis system of results of online testing in NTUU "KPI". The system is based on both classic statistical methods and techniques of the Item Response Theory (IRT). Preference is given to the IRT, because it is a powerful tool for quality analysis of tests. It is applied in many widely known testing programs, such as the National Assessment of Educational Progress (NAEP, USA), the Scholastic Aptitude Tests (SAT, USA), the Graduate Record Examination (GRE, USA) and the Unified State Exam in Russia; and in large international assessment programs such as the Third International Math and Science Survey (TIMSS) and the Programme of International Student Assessment (PISA). The main difference between IRT and classical methods of test analysis is an approach to the estimation of student ability and item difficulty. This approach is based on the introduction of two sets of latent parameters, namely set of person parameter and set of item parameters, that are related by certain probability functions and are determined based on test results. Preferred models of IRT are models of Rush, Birnbaum, Rush-Masters and Thyssen-Steinberg. The models of Rush, Birnbaum are used for quality analysis of dichotomously-scored test items. The models of Andersen and Thyssen-Steinberg are used for quality analysis of polytomously-scored test items and multiple-choice items, respectively. Under these models the analogous probability depends on the following item parameters: the difficulty parameter, the discrimination parameter and the guessing parameter. Empirical estimates of latent parameters are the maximum likelihood estimates and they are obtained as solutions of the system of nonlinear equations by iterative technique. The procedure of evaluation of latent parameters requires complicated mathematical calculations. Because of this, it is necessary to create an appropriate computer program. Existing programs are not suitable for quality analysis of test conducted in NTUU "KPI". In NTUU "KPI" online testing is conducted in the form of tests that cover the whole course of higher mathematics and involve all types of test items. The above mentioned models are used for quality analysis of tests offered in the KPI. The validity of them is confirmed. The computer-based statistical analysis system of results of online testing system has developed graphic interface that provides an objective graphic visualization of test results and the system provides the possibility of formation and maintenance of database of calibrated items.en_US
dc.description.abstractІнформується про розробку в НТУУ «КПІ» автоматизованої системи статистичного аналізу результатів комп’ютерного тестування з вищої математики. Систему побудовано на базі як класичних статистичних методів, так і методів сучасної теорії параметризації тестових завдань, Item Response Theory (IRT). Серед відомих моделей IRT перевага надається моделям Раша, Бірнбаума, Раша-Мастерса та Тіссена-Стейнберга. Система має розвинений графічний інтерфейс, який надає об’єктивну і наглядну візуалізацію результатів тестування, а також в системі передбачена можливість формування та обслуговування бази каліброваних завдань.en_US
dc.publisherДонНТУen_US
dc.subjectтестування з вищої математикиen_US
dc.subjectстатистичний аналіз тестових завданьen_US
dc.subjectлатентні параметриen_US
dc.subjectIRT-моделіen_US
dc.subjectтестирование по высшей математикеen_US
dc.subjectстатистический анализ тестовых заданийen_US
dc.subjectлатентные параметрыen_US
dc.subjectIRT-моделиen_US
dc.subjecttesting in higher mathematicsen_US
dc.subjectstatistical analysis of testsen_US
dc.subjectlatent parametersen_US
dc.subjectIRT-modelsen_US
dc.titleАвтоматизована система аналізу результатів комп'ютерного тестування з вищої математикиen_US
dc.title.alternativeАвтоматизированная система анализа результатов компьютерного тестирования по высшей математикеen_US
dc.title.alternativeComputer-based Analysis System of Results of Online Testing in Higher Mathematicsen_US
dc.typeArticleen_US
Розташовується у зібраннях:Випуск 2(14)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Dykhovychnyi.pdf3,02 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.