Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://ea.donntu.edu.ua/jspui/handle/123456789/27049
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorДурманенко, О.Л.-
dc.contributor.authorDurmanenko, O.-
dc.date.accessioned2014-07-04T09:41:10Z-
dc.date.available2014-07-04T09:41:10Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationНаукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2(14) - Донецьк, ДонНТУ, 2013en_US
dc.identifier.otherУДК 378.14-
dc.identifier.urihttp://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27049-
dc.descriptionThe article describes the experimental aspects of defining the monitoring level in the organization of educational work in higher educational institutions. The author proposes a number of criteria on the basis of the structure of educational work organization in higher educational institutions and monitoring requirements: motivational, cognitive, practical, effective, corrective and respectively their indicators. The indicators of motivation criterion are: the awareness of the need to conduct such monitoring as a means of optimization of educational work (deep, situational, superficial, unconscious); motivation monitoring (clearly defined, situational, missing); motivation of professional activity (internal, active; internal; passive foreign missing). The indicators of cognitive criteria are: ownership of the monitoring concepts (deeply conscious, reproductive, superficial, partial or non partial); mastering the methods of monitoring research (creative, reproductive, situational, dogmatic or missing); monitoring of knowledge (profound, reproductive, fragmentary, elementary). The indicators of the practical criteria are the following: determination of the aim and objectives of monitoring (clear, situational, fragmentary, and superficial); implementing adequate specific purpose of monitoring methods (creative, reproductive, fragmentary and dogmatic; substantiation of conceptual and procedural aspects of the monitoring system, adequate, superficial, incomplete or missing); reporting (system-structured, structured superficial, primitive). The indicators of effective criteria are defined: the analysis of documents (plans, programs, reports, concepts) (statement of purpose, concreteness, executors, terms, principles, consistency, accounting of interests of the subjects of educational work; information on the execution of decisions, the content, forms and methods of organization of educational work)(system, sufficient surface, primitive); activity of subjects in educational work (participation in events, responsibility, initiative, creativity) (high, enough, low); the activities of students’ bodies self-government (creativity, activity, social orientation) (creative, episodic, passive); personal growth of students (social values, objective self-esteem, creativity, motivation of the professional activity, communicative and organizational skills, ability to self-regulation and self-actualization) (high, enough, medium, and low levels in accordance with diagnostics). Indicators of corrective criteria are: changes in the planning system-grounded, well-reasoned, superficial, and missing); the modification of the contents of educational work (creative, reproductive, fragmented, missing); recommendations on the use of methods and forms of educational work (justified, reasonable, superficial, and lacking); modelling of the updated structure of organization of educational work (system-grounded, well-reasoned, schematic is missing). Monitoring levels in organization of educational work in higher education (elementary, low, medium and sufficient) are characterized too. In the conclusion it is mentioned that the given criteria characteristics in the monitoring of the organization of educational work in higher educational institutions can be applied on ascertain and formative stages of the experiment.en_US
dc.description.abstractПроблема пошуку шляхів підвищення якості педагогічного моніторингу в цілому, й зокрема моніторингу організації виховної роботи, є актуальною та своєчасною. У статті розкриваються експериментальні аспекти визначення рівня моніторингу організації виховної роботи у вищому навчальному закладі. На основі структури організації виховної роботи у ВНЗ та вимог до моніторингу автором пропонується низка критеріїв: мотиваційний, пізнавальний, практичний, результативний та корегуючий і відповідно їх показники. А також характеризуються рівні моніторингу організації виховної роботи у вищому навчальному закладі (елементарний, низький, середній і достатній). У висновках зазначається, що запропонована критеріально-рівнева характеристика моніторингу організації виховної роботи у вищому навчальному закладі може бути застосована на констатувальному та формувальному етапах експерименту.en_US
dc.publisherДонНТУen_US
dc.subjectmonitoringen_US
dc.subjectpedagogical monitoringen_US
dc.subjectmonitoring of educational work organizationen_US
dc.subjectcriterionen_US
dc.subjectindicator of the criterionen_US
dc.subjectlevel of monitoringen_US
dc.subjectмониторингen_US
dc.subjectпедагогический мониторингen_US
dc.subjectмониторинг организации воспитательной работыen_US
dc.subjectкритерийen_US
dc.subjectпоказатель критерияen_US
dc.subjectуровень мониторингаen_US
dc.subjectмоніторингen_US
dc.subjectпедагогічний моніторингen_US
dc.subjectмоніторинг організації виховної роботиen_US
dc.subjectкритерійen_US
dc.subjectпоказник критеріюen_US
dc.subjectрівень моніторингуen_US
dc.subjectвиховна роботаen_US
dc.subjecteducational worken_US
dc.subjectвищий навчальний закладen_US
dc.subjectinstitution of higher educationen_US
dc.titleКритерії та показники визначення рівня мониторингу організації виховної роботи у вищому навчальному закладіen_US
dc.title.alternativeКритерии и показатели определения уровня мониторинга организации воспитательной работы в высшем учебном заведенииen_US
dc.title.alternativeCriteria and Indicators for Determining the Level of Monitoring of Educational Work Organization in a Higher Educational Institutionen_US
dc.typeArticleen_US
Розташовується у зібраннях:Випуск 2(14)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Durmanenko.pdf114,6 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.