Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ea.donntu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/28066
Назва: МАТЕМАТИЧЕСКОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ ИЗМЕРИТЕЛЬНОГО ТРАКТА ДЕФЕКТ - ФЕРРОЗОНД
Інші назви: Математичне моделювання вимірювального тракту дефект - ферозонд.
Mathematical modeling of the measuring highway defect - ferroprobe.
Автори: В.С. Безкоровайный, V.S. Bezkorovayniy
В.В. Яковенко, V.V. Yakovenko
С.Н. Швец, S.N. Shvets
Ключові слова: дефект сплошности
defect continuousness
намагниченность,
magnetization
феррозонд
ferroprobe
теорема о взаимности
theorem of reciprocity
интегральное уравнение
integral equation
вектор напряженности
vector of intensity
сердечник
core
Дата публікації: тра-2015
Видавництво: Донецький національний технічний університет
Бібліографічний опис: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація. Випуск 1 (28). - Красноармійськ, ДонНТУ, 2015.
Серія/номер: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація. Випуск 1 (28). - Красноармійськ, ДонНТУ, 2015. - C. 231-242.;
Короткий огляд (реферат): Предложена методика расчета напряженности магнитного поля в сердечниках феррозонда, индуцированного дефектом несплошности. Методика основана на теореме о взаимности. Получены аналитические зависимости для коэффициента передачи измерительного тракта дефект – феррозонд. Рассмотрены два варианта расположения сердечников феррозонда относительно дефекта. Рассмотрен расчет намагниченности ферромагнитного металла в области дефекта, как для линейной, так и для нелинейной среды.
Опис: Today the theoretical research of defectoscopic device is made by calculating the magnetic leakage field without taking the size of the magnetic cores of the ferroprobes, that is, the magnetic intensity of a defect is determined in the "point". This results in a calculation error of the magnetic measuring highway. Analysis of signals induced by defects such as "crack" should take into account the geometric parameters of the defect, the value of the induction magnetizing field, the magnetic properties of the material of checking details, and geometric parameters of the ferroprobe’s elements and their location in area relative to the defect. This makes it possible to efficiently select the ferroprobe geometric parameters of the elements, and optimally, the criterion of maximum defect signal, to locate its in area. A method of calculating the magnetic intensity in the core of a ferroprobe induced by the defect of non-continuousness is proposed. The method is based on K.M. Polivanov theorem of reciprocity with adaptation, this allows to use the scalar potential in the calculation of the field. The calculation of the magnetic intensity in the core of the ferroprobe involves the nonlinear ferromagnetic material. Analytical dependences for the transfer coefficient of the measuring highway defect – ferroprobe were obtained. Ferroprobes with rod-core rectangular cross section are considered, made of amorphous material, the simplest and most accepted in the magnetic defectoscopy. Two variants of the ferroprobe cores location are considered. The calculation of the ferromagnetic metal magnetization in the defect by numerical solution of the integral equation for the nonlinear medium is considered. Introduction into the mathematical model of the magnetic field in the magnetic medium of the demagnetization coefficient vector provides the possibility to calculate the magnetic field in the area of the defect at various magnetization modes. The numerical solution of the integral equation is performed by dividing the volume of the magnetized detail into voluentary units. In this case, the spatial integral equation is reduced to a system of algebraic equations (P.A. Kurbatov method). The result of the solution are the components of the magnetization vector. "Back" of the hysteresis loop is approximated by a polynomial when calculating the magnetization. Analytical dependences for the calculation of the magnetic intensity creates the possibility of mathematical modeling of the entire measuring highway defect - the output of the ferroprobe, which is the basis for optimization of its parameters by the criterion of maximum value of the ferroprobe signal induced by magnetic field of defect.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/28066
ISSN: 2075-4272
Розташовується у зібраннях:Випуск 1(28)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Npdntu_ota_2015_1_30.pdf318,86 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.