Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ea.donntu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/28066
Название: МАТЕМАТИЧЕСКОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ ИЗМЕРИТЕЛЬНОГО ТРАКТА ДЕФЕКТ - ФЕРРОЗОНД
Другие названия: Математичне моделювання вимірювального тракту дефект - ферозонд.
Mathematical modeling of the measuring highway defect - ferroprobe.
Авторы: В.С. Безкоровайный, V.S. Bezkorovayniy
В.В. Яковенко, V.V. Yakovenko
С.Н. Швец, S.N. Shvets
Ключевые слова: дефект сплошности
defect continuousness
намагниченность,
magnetization
феррозонд
ferroprobe
теорема о взаимности
theorem of reciprocity
интегральное уравнение
integral equation
вектор напряженности
vector of intensity
сердечник
core
Дата публикации: мая-2015
Издательство: Донецький національний технічний університет
Библиографическое описание: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація. Випуск 1 (28). - Красноармійськ, ДонНТУ, 2015.
Серия/номер: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація. Випуск 1 (28). - Красноармійськ, ДонНТУ, 2015. - C. 231-242.;
Краткий осмотр (реферат): Предложена методика расчета напряженности магнитного поля в сердечниках феррозонда, индуцированного дефектом несплошности. Методика основана на теореме о взаимности. Получены аналитические зависимости для коэффициента передачи измерительного тракта дефект – феррозонд. Рассмотрены два варианта расположения сердечников феррозонда относительно дефекта. Рассмотрен расчет намагниченности ферромагнитного металла в области дефекта, как для линейной, так и для нелинейной среды.
Описание: Today the theoretical research of defectoscopic device is made by calculating the magnetic leakage field without taking the size of the magnetic cores of the ferroprobes, that is, the magnetic intensity of a defect is determined in the "point". This results in a calculation error of the magnetic measuring highway. Analysis of signals induced by defects such as "crack" should take into account the geometric parameters of the defect, the value of the induction magnetizing field, the magnetic properties of the material of checking details, and geometric parameters of the ferroprobe’s elements and their location in area relative to the defect. This makes it possible to efficiently select the ferroprobe geometric parameters of the elements, and optimally, the criterion of maximum defect signal, to locate its in area. A method of calculating the magnetic intensity in the core of a ferroprobe induced by the defect of non-continuousness is proposed. The method is based on K.M. Polivanov theorem of reciprocity with adaptation, this allows to use the scalar potential in the calculation of the field. The calculation of the magnetic intensity in the core of the ferroprobe involves the nonlinear ferromagnetic material. Analytical dependences for the transfer coefficient of the measuring highway defect – ferroprobe were obtained. Ferroprobes with rod-core rectangular cross section are considered, made of amorphous material, the simplest and most accepted in the magnetic defectoscopy. Two variants of the ferroprobe cores location are considered. The calculation of the ferromagnetic metal magnetization in the defect by numerical solution of the integral equation for the nonlinear medium is considered. Introduction into the mathematical model of the magnetic field in the magnetic medium of the demagnetization coefficient vector provides the possibility to calculate the magnetic field in the area of the defect at various magnetization modes. The numerical solution of the integral equation is performed by dividing the volume of the magnetized detail into voluentary units. In this case, the spatial integral equation is reduced to a system of algebraic equations (P.A. Kurbatov method). The result of the solution are the components of the magnetization vector. "Back" of the hysteresis loop is approximated by a polynomial when calculating the magnetization. Analytical dependences for the calculation of the magnetic intensity creates the possibility of mathematical modeling of the entire measuring highway defect - the output of the ferroprobe, which is the basis for optimization of its parameters by the criterion of maximum value of the ferroprobe signal induced by magnetic field of defect.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/28066
ISSN: 2075-4272
Располагается в коллекциях:Випуск 1(28)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Npdntu_ota_2015_1_30.pdf318,86 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.