Please use this identifier to cite or link to this item: http://ea.donntu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/27181
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГалацин, К.О.-
dc.contributor.authorГалацин, К.А.-
dc.contributor.authorGalatsyn, K.-
dc.date.accessioned2014-07-14T09:55:13Z-
dc.date.available2014-07-14T09:55:13Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationНаукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2(14) - Донецьк, ДонНТУ, 2013en_US
dc.identifier.otherУДК 378.14:37.032-
dc.identifier.urihttp://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27181-
dc.descriptionThis article defines the essence of extracurricular work, its goals, principles, forms of organization, and substantiates the role of higher technical education in the formation of students’ communicative culture. The formation of communicative culture of the future engineer is a multifaceted, long process, effective organization of which depends on many factors: subjective (psychological factors, personal qualities, certain abilities and communication skills) and objective (connected with the organization of the educational process at a technical educational institution, etc.). The important factor of formation of students’ communicative culture in higher technical educational institutions is extracurricular work, the aims of which are: development of creative abilities and activation of students cognitive activity; forming students' needs of continuous self-replenishment of knowledge; securing, enriching and deepening the knowledge acquired during the training, their application in practice; formation of the students outlook and their world outlook culture: formation of the students interests to different fields of science, technology, arts, sports, identification and development of individual creative abilities and aptitudes, organization of students meaningful leisure time, cultural activities and entertainment, providing a universal education of students: formation of the students’ communicative culture. Among the principles of extracurricular work priorities are: voluntary participation of students; public orientation; initiative and students self-activity; development of ingenuity, technical and artistic creativity; comprehensive physical training; interaction of various forms and types. In the article it is emphasized that extracurricular work of a student is a continuation of classroom work, which is dominated by the element of self-realization; it gives students an opportunity to harmonize internal and external factors of professional and communicative culture formation, creates additional conditions for the internal potential implementation, satisfaction of those needs, which are not satisfied in the process of classroom work. So, extracurricular work is a system, which combines the purpose, content, functions, methods, and organizational-pedagogical methods, aimed at the development of the activity, self-activity, tolerance and interaction of students on the principles of cooperation and joint creative work. As a conclusion, it is noticed that the actual growth of the role of the extracurricular and independent work is one of the leading elements of restructuring of the educational process in the higher school.en_US
dc.description.abstractУ статті визначається сутність позааудиторної роботи, її мета та принципи і форми організації, обґрунтовується роль у формуванні комунікативної культури студентів вищих технічних навчальних закладів. Наголошується на тому, що позааудиторна робота студента є продовженням аудиторної роботи, в якому домінує елемент самореалізації; вона дає змогу студентам гармонізувати внутрішні та зовнішні фактори формування професійної й комунікативної культури, створює додаткові умови для реалізації внутрішнього потенціалу, задоволення тих потреб, які в процесі аудиторної роботи не задовольняються. Позааудиторна робота має бути орієнтована на особистість студента. Як висновок, зауважується, що власне зростання ролі позааудиторної та самостійної роботи є однією із провідних ланок перебудови навчально-виховного процесу у вищій школі.en_US
dc.publisherДонНТУen_US
dc.subjectcommunicative cultureen_US
dc.subjectextracurricular worken_US
dc.subjecthigher technical educational institutionen_US
dc.subjectfuture engineeren_US
dc.subjectкоммуникативная культураen_US
dc.subjectвнеаудиторная работаen_US
dc.subjectвысшее техническое учебное заведениеen_US
dc.subjectбудущий инженерen_US
dc.subjectкомунікативна культураen_US
dc.subjectпозааудиторна роботаen_US
dc.subjectвищий технічний навчальний закладen_US
dc.subjectмайбутній інженерen_US
dc.titleПозааудиторна робота у вищому технічному навчальному закладі як чинник формування комунікативної культури у майбутніх інженерівen_US
dc.title.alternativeВнеаудиторная работа в высшем техническом учебном заведении как фактор формирования коммуникативной культуры у будущих инженеровen_US
dc.title.alternativeExtracurricular Work in Higher Technical Educational Institution as a Factor of Formation of Communicative Culture of Future Engineersen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Випуск 2(14)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Galatsyn.pdf115,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.