Please use this identifier to cite or link to this item: http://ea.donntu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/13643
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorОленцевич, Н.В.-
dc.contributor.authorГордон, М.В.-
dc.contributor.authorOlentsevych, N.V.-
dc.contributor.authorGordon, M.V.-
dc.date.accessioned2012-05-24T06:21:56Z-
dc.date.available2012-05-24T06:21:56Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.citationНаукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. Випуск 37-2. – Донецьк, ДонНТУ, 2009. – 234 с.en_US
dc.identifier.urihttp://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/13643-
dc.descriptionThe state influence on the socio-economic development is analysed and the estimation of its efficiency as the subject of power authorization is carried out. The system of indices, characterizing the quality of state administration on the international and national level is presented. Limitation of the practical use of existing methods of public author-ity quality estimation due to the lack of state economic activity record through the cost estimation of state activity results is analyzed. It is claimed that the predicted results of the state activity depend on the nature of the institution, which determines different approaches to the defining of the functional position of the state in the economic system and different estimations of the predicted results of its activity. The conceptions of the states origin are considered and generalized from a perspective of the institu-ional economics. The productivity of use of the contract state conception for working out the method of efficiency estimation of state administration is summarized. The conclusion that the most fruitful approach is the one according to which the decisions are effective on condition of achievement of the best results under the temporary expenses is proved.en_US
dc.description.abstractДосліджено вплив держави на соціально-економічний розвиток та оцінку його ефективності як суб'єкта владних повноважень. Проведений аналіз системи показників, що характеризують якість державного управління на міжнародному та національному рівнях. Виявлено обмеженість практичного використання існуючих методик оцінки якості публічної влади, що обумовлено відсутністю обліку економічної діяльності держави через вартісну оцінку результатів дій держави. Обґрунтовується положення про те, що очікувані результати діяльності держави детермінуються природою даного інституту, що обумовлює різні підходи до визначення функціонального місця держави в економічній системі і, відповідно, різні оцінки очікуваних результатів її діяльності. З позицій інституційональної теорії розглянуто та узагальнено концепції виникнення держави. Зроблений висновок про продуктивність використання концепції контрактної держави для розробки ме-тодики оцінки ефективності державного управління. Аргументовано висновок про те, що найбільш плідним є підхід, згідно з яким рішення є ефективним за умов досягнення якнайкращих результатів при заданих поставлених витратах.en_US
dc.publisherДонНТУen_US
dc.subjectдержаваen_US
dc.subjectекономічна системаen_US
dc.subjectконтрактна державаen_US
dc.subjectефективність державного управлінняen_US
dc.subjectstateen_US
dc.subjecteconomical systemen_US
dc.subjectcontract stateen_US
dc.subjectstate administration efficiencyen_US
dc.subjectгосударство-
dc.subjectэкономическая система-
dc.subjectконтрактное государство-
dc.subjectэффективность государственного управления-
dc.titleДо питання про критерії визначення ефективності державиen_US
dc.title.alternativeTo the Problem of the Criteria of the Government Efficiency Definitionen_US
dc.title.alternativeК вопросу о критериях определения єффективности государства-
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Випуск 37-2
Статті кафедри економічної теорії і державного управління

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
olencevich_gordon.pdf357,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.