Please use this identifier to cite or link to this item: http://ea.donntu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/28433
Title: Дидактична система підготовки майбутніх інженерів-електромеханіків
Authors: Несторук, Наталія Анатоліївна
Зінов'єв, Сергій Миколайович
Keywords: дидактика, зміст навчання, методика навчання, система навчання, технологія навчання, методи, засоби, експериментальні дослідження, вивчення технічних дисциплін, підготовка інженерів-електромеханіків.
Issue Date: May-2017
Publisher: Покровськ, ІІ ДВНЗ "ДонНТУ"
Citation: Несторук Н.А., Зінов'єв С.М. Дидактична система підготовки майбутніх інженерів-електромеханіків // Наукові праці Вищого навчального закладу «Донецький національний технічний університет» Серія: «Педагогіка, психологія і соціологія» Всеукраїнський науковий збірник №1 (20), 2017. Покровськ: Типографія ДВНЗ «Донецький національний технічний університет»,
Series/Report no.: «Педагогіка, психологія і соціологія»;
Abstract: У статті аналізуються сучасні тенденції в підготовці інженерів-електромеханіків і проектується дидактична модель підготовки фахівців електромеханічного профілю з різнорівневою компететнісною структурою в межах якої представлені компоненти «практичного» плану, що ілюструють різнорівневі проекції системи в окремі предметні кластери та чинну освітню практику через компетентності концептуального, теоретичного, системного, технологічного рівнів. Узагальнено співвідношення між окремими ланками «вертикалі» зміст навчання – методика навчання – система навчання – технологія навчання з огляду на їх дидактичну роль в підготовці майбутніх електромеханіків до проведення експериментальних досліджень при викладанні технічних дисциплін, та відзначено, що це дає змогу впорядкувати сукупність компетентностей, формування яких передбачається в процесі вивчення технічних дисциплін та орієнтуючись на відповідний рівень, проектувати логіку і зміст експериментальної та методичної діяльності на різних етапах фахової підготовки в такий спосіб, щоб забезпечувати належний рівень розвитку технічної культури фахівця при опануванні цими компетентностями.
Description: This article analyzes modern trends in the training of electromechanical engineers and projects a didactic model for the training of specialists of the electromechanical profile with a multi-level competence structure within which the components of the "practical" plan illustrating the multi-level projections of the system into separate subject clusters and acting educational practice through the competencies of the conceptual, theoretical, system and technological levels. Generalized relationship between the individual links of the "vertical" content of the training - the teaching methodology - the training system - the teaching technology taking into account their didactic role in the preparation of future electromechanics for carrying out experimental research in the teaching of technical disciplines, and noted that this makes it possible to order a set of competencies which formation is expected in the course of technical disciplines and focusing on the appropriate level, to design the logic and content of experimentally and methodological activities in various stages of training so as to ensure an appropriate expert technical culture level at mastering those competencies. This study of conceptual, methodological, methodical, competent aspects of implementation of experimental research in the content of training in technical disciplines, their role in the practical training of future engineers. The electromechanical profile made it possible to establish that experimental studies in the training of specialists has two roles. Role, both the means and methods of instruction, and knowledge of the subject most typical for technical disciplines, the content of which is associated with a significant number of models, Various phenomena of real life. While the competence requirements for the design of the didactic system came to the conclusion that the basis for the content of technical subjects in competence-oriented education of future specialists in the electromechanical profile is appropriate to position the pilot study as a universal practical practice-oriented activities that allows future experts to engage in engineering experiments with the goal of acquiring new knowledge and practical skills as the most important learning outcomes with the corresponding disciplines.
URI: http://ea.donntu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/28433
Appears in Collections:Наукові праці викладачів кафедри електромеханіки та автоматики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Педагогіка вип 1 (20)_друк-81-88.pdf753,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.