Please use this identifier to cite or link to this item: http://ea.donntu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/27334
Title: ВИЗНАЧЕННЯ ДОСТУПНОСТІ ПРОГРАМНИХ КОМПЛЕКСІВ У СИСТЕМАХ З СЕРВІСНО-ОРІЄНТОВАНОЮ АРХІТЕКТУРОЮ
Other Titles: Определение доступности программных комплексов в системах с сервисно-ориентированной архитектурой
Detecting the availability of software complexes in systems with service-oriented architecture
Authors: Стрихалюк, Б.М.
Шпур, О.М.
Селюченко, М.О.
Шпур, О.Н.
Селюченко, М.А.
Стрыхалюк, Б.М.
Strykhalyuk, B.M.
Shpur, O.M.
Seliuchenko, M.O.
Keywords: cloud
SOA
доступність
доступность
availability
Issue Date: Jun-2014
Publisher: ДонНТУ
Citation: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація. Випуск 2(27). - Донецьк: ДонНТУ, 2014. - 229 с
Series/Report no.: .Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація. Випуск 2(27). - Донецьк: ДонНТУ, 2014. - С. 109-119.;
Abstract: Доступність сервісів в сучасних системах обслуговування на основі cloud технології є одним з основних показників якості та надійності. В умовах постійних змін існуючих та впровадження нових методів надання сервісу та залежність доступності від багатьох факторів системи, робить її оцінку непростою задачею. Розділення систем керування та надання послуг, перехід до використання інформаційних технологій та методів створення послуг на основі програмного забезпечення призвели до виникнення систем обслуговування з динамічним середовищем, в якому поведінку та стан більшості компонентів чи процесів дуже тяжко передбачити. В результаті чого постає проблема оцінки доступності компонентів системи обслуговування. Класична теорія систем масового обслуговування для оцінки доступності комутаційних систем використовує методи, перевірені експериментально та на практиці. Для вирішення цієї проблеми ми пропонуємо використовувати метод групового пошуку ефективної доступності, що використовувався свого часу для оцінки доступності в класичних комутаційних системах масового обслуговування. Доступность сервисов в современных системах обслуживания на основе cloud технологии является одним из основных показателей качества и надежности. В условиях постоянных изменений существующих и внедрение новых методов предоставления сервиса и зависимость доступности от многих факторов системы, делает ее оценку непростой задачей. Разделение систем управления и предоставления услуг, переход к использованию информационных технологий и методов создания услуг на основе программного обеспечения привели к возникновению систем обслуживания с динамической средой, в которой поведение и состояние большинства компонентов или процессов очень тяжело предсказать. В результате чего возникает проблема оценки доступности компонентов системы обслуживания. Классическая теория систем массового обслуживания для оценки доступности коммутационных систем использует методы, проверенные экспериментально и на практике. Для решения этой проблемы мы предлагаем использовать метод группового поиска эффективной доступности, использовавшийся в свое время для оценки доступности в классических коммутационных системах массового обслуживания.
Description: The availability of services in the current service systems based on cloud technology is one of the main indicators of quality and reliability. Under conditions of constant change of existing systems and introducing new methods of service provisioning, system accessibility assessment which depends on many factors is not an easy task to solve. Separation of management systems and services, the transition to use of information technologies and methods for creating service-based software systems have led to the emergence of dynamic service environment in which the behavior and state of most components or processes are very difficult to predict. As a result, there is a problem of assessing service components accessibility. The classical theory of queuing systems for assessing the availability of switching systems used methods tested experimentally and in practice. To solve this problem, we propose to use an effective method of finding availability group, that has been used once to assess the accessibility of classical switching systems. Effective availability means presence of virtual logical outputs from virtual machines of any link in the direction to the next link or the user, which can be occupied and used to create an average availability while servicing certain amount of requests. This parameter directly depends on incoming requests intensity in the system. When processed load by i-link is being increased, bigger amount of links is provided for processing incoming requests from users without quality of service losses. The greater number of links in cloud system the more efficient is availability by determined incoming requests intensity that is more logical channels are provided for processing.
URI: http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27334
ISSN: 2075-4272
Appears in Collections:Випуск 2(27)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Strykhalyk.PDF1,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.