Please use this identifier to cite or link to this item: http://ea.donntu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/18610
Title: СТРУКТУРНА ХАРАКТЕРИСТИКА ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ПРОЕКТУВАННЯ ПОЗАУРОЧНОЇ ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Other Titles: Структурная характеристика готовности будущих учителей начальных классов к проектированию внеурочной воспитательной деятельности
Structural Characteristics of Future Primary School Teachers’ Readiness for Planning Out-of-Class Educational Activities
Authors: ТКАЧЕНКО, Н. М.
Ткаченко, Н. Н.
Tkachenko, N.
Keywords: readiness for planning
structure of readiness
out-of-class educational activities
готовность к проектированию
структура готовности
внеурочная воспитательная деятельность
готовність до проектування
структура готовності
позаурочна виховна діяльність
Issue Date: 2012
Publisher: ДонНТУ
Citation: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2 (12) 2012 – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2012. — 222 с
Abstract: У статті здійснено аналіз структурних компонентів готовності майбутніх учителів до проектування позаурочної виховної діяльності. Серед них визначено сукупність загальнопедагогічних та спеціальних знань; умінь виконання технологічних дій і операцій проектування; індивідуальних психічних властивостей особистості та професійно значущих якостей вчителя, на формування яких необхідно спрямовувати освітній процес у ВНЗ
Description: The readiness for planning out-of-class educational activities is defined in the article as the indicator of training future primary school teachers for this activity. The structural components of primary school teachers’ readiness for planning out-of-class educational activities are analyzed in detail. These components are the following: general educational and special knowledge, skills of planning technological acts and operations, personal psychological peculiarities and qualities of a teacher. General knowledge is considered to be the basis of primary school teachers’ readiness for planning out-of-class educational activities. This knowledge is implemented in teachers’ practical activity and makes up the structural core of projecting skills. Taking into account the procedure of planning educational process we suggest a list of skills, which are the components of primary school teachers‘ readiness for planning out-of-class educational activities. The most important of them are:  ability to analyze data, specify educational goals; ability to select material according to the goals and objectives;  ability to represent educational material in the form of patterns of students’ activity;  ability to highlight possible technological methods of training and education;  ability to evaluate and compare structure of students’ activity;  ability to correct educational process;  ability to distribute time for each stage of the educational process; etc. So the educational process at high school should be aimed at forming all the structural components of primary school teachers’ readiness for planning out-of-class educational activities
URI: http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/18610
Appears in Collections:Випуск 2(12) 2012

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ntkach.pdf270,1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.